NS introduceert nieuwe dubbeldekkertrein: Comfortabeler en duurzamer

NS heeft een nieuwe dubbeldekkertrein gepresenteerd die wordt geleverd door de fabrikant CAF. Tijdens de presentatie van de jaarlijkse cijfers werd een model op ware grootte getoond om een beeld te geven van hoe de trein er van binnen en buiten uit zal zien. Dit geeft reizigers een voorproefje van wat ze kunnen verwachten van deze nieuwe trein.
Vervanging oude treinen en verwachte groei
De oudere dubbeldekkertreinen van NS zullen de komende jaren vervangen moeten worden. Daarnaast is er de verwachting dat er meer mensen met de trein gaan reizen in de toekomst. De nieuwe dubbeldekkertrein is ontworpen om goed in te spelen op deze toename van reizigers. Het doel is om een comfortabele trein te bieden met genoeg zitplaatsen. Uit onderzoek blijkt dat reizigers verschillende voorkeuren hebben: sommigen willen rustig werken, terwijl anderen liever met anderen praten. Deze wensen zijn meegenomen in het ontwerp van de trein. De ontwerpfase is inmiddels afgerond, en de productie van de eerste treinen begint later dit jaar.
NS biedt betere toegankelijkheid en meer zitplaatsen
Bij het ontwerp van de nieuwe trein is er veel aandacht besteed aan toegankelijkheid. De uiteinden van de trein zijn enkeldeks, wat betekent dat er een gelijkvloerse instap is. Dit maakt het makkelijker voor mensen met een rolstoel of kinderwagen om zelfstandig in te stappen. Dit type treinstel is een nieuwe ontwikkeling voor Nederland.
Om zoveel mogelijk zitplaatsen te creëren, is er in de eerste klas gekozen voor een indeling met twee stoelen aan beide zijden van het gangpad. Verder zijn er nieuwe zitplekken, zoals een hoge bartafel langs het raam waar reizigers bijvoorbeeld hun laptop kunnen gebruiken. Ook zijn er verhoogde zitjes voor vier personen, met extra ruimte voor bagage.
Bovendien is de nieuwe trein ontworpen met veel aandacht voor duurzaamheid. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van herbruikbare en gerecycleerde materialen. De trein zal uit 60 eenheden bestaan, 30 met vier rijtuigen en 30 met zes rijtuigen. Dit biedt plaats aan ongeveer 30.000 zitplaatsen. De trein heeft een topsnelheid van 160 km/u.
Extra voorzieningen voor meer comfort
Naast de gebruikelijke toiletten heeft de nieuwe trein ook een rolstoeltoegankelijk toilet. Reizigers die met een kinderwagen of grote bagage reizen, kunnen op de buitenkant van de trein zien waar ze kunnen zitten, doordat er iconen op de trein zijn aangebracht die dit aangeven. Ook de indeling van de trein is duidelijk gemarkeerd: op de deuren en aan de buitenkant van de trein staan symbolen die aangeven waar de eerste en tweede klasse zich bevinden. Bijna elke zitplaats is voorzien van stopcontacten en USB-C-oplaadpunten, zodat reizigers hun apparaten makkelijk kunnen opladen. Bij het instappen kunnen reizigers ook een digitaal scherm zien met actuele reisinformatie, zodat ze altijd weten waar ze aan toe zijn.
Een uniek aspect van de nieuwe dubbeldekkertrein is het gebruik van een materiaalpaspoort. Dit paspoort geeft informatie over de herkomst van de materialen die gebruikt worden voor de bouw van de trein. Samen met de fabrikant selecteert NS circulaire materialen die het milieu niet belasten en die na de levensduur van de trein eenvoudig gerecycled kunnen worden. De DDNG is de eerste trein die met zo’n materiaalpaspoort wordt gebouwd.
Verwachte lancering in 2029
De eerste treinen van het nieuwe model worden naar verwachting in 2029 in gebruik genomen en zullen bijdragen aan een nog comfortabeler reiservaring voor NS-reizigers.
Lees ook Het gezondste vetpercentage: Hoeveel vet is te veel?