Grappen, sokken en olifantengeur: dit waren de beste grappen van 1 april 2025

01 / 04 / 2025
1 April

Op 1 april proberen veel bedrijven en organisaties ons weer in de maling te nemen. Ook dit jaar zaten er opvallende en soms bizarre grappen tussen. Van rare parfums tot gekke gadgets: hier zijn de opvallendste 1 aprilgrappen van dit jaar.

Café mes en de ‘wapenverboden’ grap

In Vlaardingen ontstond ophef toen een brief opdook van de gemeente. Die eiste dat café Mes zijn naam zou veranderen, omdat ‘Mes’ te veel zou verwijzen naar geweld. Volgens de gemeente past dat niet meer in het straatbeeld, zeker gezien het toenemende aantal incidenten met wapens onder jongeren.
Wat later bleek: het was allemaal opgezet. De eigenaar van het café en de gemeente hadden samengewerkt aan deze grap om aandacht te vragen voor wapenbezit. Hoewel het doel serieus was, voelden sommige mensen en media zich misleid. Pas op maandagochtend werd duidelijk dat het om een 1 aprilgrap ging. Meerdere journalisten hadden er serieus over geschreven, en dienden later een klacht in. De gemeente heeft inmiddels haar excuses aangeboden.

Snacken na het sporten: De proteïnekroket

Sportschoolketen SportCity bedacht samen met snackketen FEBO een ludieke actie: de proteïnekroket. Dit moest dé ideale snack zijn voor sporters die na hun training willen herstellen. In de snackmuur van de sportschool in Amsterdam stonden twee varianten: een gewone kroket met extra eiwitten en een vegetarische versie genaamd ‘het Vitaaltje’.
Of het nu een grap is of een idee dat ooit écht wordt uitgevoerd: sporters reageerden verbaasd én nieuwsgierig.

Waarom doen bedrijven dit elk jaar weer mee met 1 April?

Volgens marketingexperts is 1 april de perfecte dag voor merken om op te vallen. Mensen delen graag grappige of gekke dingen, zeker als ze verrast worden. Humor zorgt voor emotie, en dat maakt de kans groter dat iets viral gaat. Merken durven op 1 april vaak meer, omdat ze zich kunnen verschuilen achter “het is maar een grapje”.

Olifantenpoep als parfumgeur?

DierenPark Amersfoort deed er dit jaar een schepje bovenop. Ze brachten zogenaamd vijf speciale huisparfums uit, allemaal gebaseerd op dierlijke geuren. Denk aan de geur van een regenwoud, een vleugje dinosaurusadem, of zelfs de geur van flamingo’s. Maar de meest opvallende was zonder twijfel de ‘Olifanten Oase’ – een parfum dat zou ruiken naar olifantenpoep.
Het is natuurlijk niet echt te koop, maar de grap bracht veel mensen aan het lachen én zette het dierenpark in de schijnwerpers.

Bioscoop met een tiktok-scherm

Bioscoopketen Pathé kwam met iets heel bijzonders: een bioscoopscherm dat rechtop staat in plaats van liggend. Waarom? Omdat mensen tegenwoordig toch vooral filmpjes kijken in verticale vorm, zoals op TikTok of Instagram. Het nieuwe scherm zou 10 meter hoog zijn en perfect passen bij korte, verticale video’s.
Of zo’n scherm echt zou werken in een bioscoopzaal is twijfelachtig, maar het was in ieder geval een originele grap die veel mensen liet glimlachen.

Ook in 2025 bewezen bedrijven en organisaties dat een goed uitgevoerde 1 aprilgrap veel aandacht kan opleveren. Zolang de grap niet té ver gaat en mensen het kunnen waarderen, blijft het een leuke traditie die voor een glimlach zorgt. En zeg nu zelf: even lachen is toch altijd welkom

lees ook Waarom lachen goed is voor je gezondheid