Vernieuwd theorie-examen voor autorijbewijs vanaf 7 april 2025

Vanaf maandag 7 april 2025 voert het CBR een aangepast theorie-examen in voor het B-rijbewijs. De grootste wijziging is dat het examen voortaan uit 50 vragen bestaat en als één geheel wordt afgenomen. Dit betekent dat er niet langer aparte onderdelen zijn, zoals bij het huidige examen.
Hoe werkt het nieuwe theorie-examen?
Na het afronden van het examen krijgt de kandidaat direct één einduitslag. Om te slagen, moeten minimaal 44 van de 50 vragen correct worden beantwoord. De beschikbare tijd blijft 30 minuten. Dit examen is inhoudelijk gelijk aan het huidige theorie-examen, waardoor kandidaten geen andere leerstof hoeven te bestuderen. Een goede voorbereiding blijft echter belangrijk.
Wat verandert er?
Op dit moment bestaat het theorie-examen uit 65 vragen, verdeeld over kennis, inzicht en gevaarherkenning, waarbij elk onderdeel een aparte slaaggrens heeft. In het vernieuwde examen worden deze onderdelen samengevoegd. Het onderdeel gevaarherkenning, zoals dat nu wordt getoetst met foto’s, verdwijnt in zijn huidige vorm. In plaats daarvan wordt getoetst of de kandidaat verkeersregels begrijpt en deze in praktijksituaties kan toepassen.
De duur van het examen verandert niet. Kandidaten hebben 30 minuten de tijd om de vragen te beantwoorden. Voor kandidaten die extra tijd nodig hebben, bijvoorbeeld bij een individueel begeleid examen of een examen met een tolk, blijft de examentijd 45 minuten. Dit is gelijk aan het huidige systeem.
Animatiefilmpjes voor meer realistische situaties
Een belangrijke vernieuwing in het theorie-examen is de toevoeging van korte animatiefilmpjes. Deze video’s tonen realistische verkeerssituaties en helpen bij het toetsen van waarneming en inschattingsvermogen. Kandidaten moeten bijvoorbeeld voorspellen wat er gaat gebeuren en aangeven hoe ze in die situatie moeten handelen.
Met deze veranderingen wil het CBR ervoor zorgen dat het examen beter aansluit op de praktijk, zodat toekomstige bestuurders goed voorbereid de weg op gaan.
Lees ook NS introduceert nieuwe dubbeldekkertrein: Comfortabeler en duurzamer