Landelijke ov-pas voor lage inkomens in de maak

Het kabinet overweegt de invoering van een landelijke ov-pas die mensen met een laag inkomen buiten. De spits gratis of met korting laat reizen met trein, bus, tram en metro. Dit initiatief, aangekondigd door minister Barry Madlener en staatssecretaris Chris Jansen (beiden PVV). Is bedoeld om de mobiliteit en maatschappelijke participatie van huishoudens op of net boven het sociaal minimum te vergroten. Naar schatting gaat het om ruim 900.000 huishoudens.
Financiering en looptijd
De ov-pas zou een looptijd van zeven jaar hebben en wordt gefinancierd met 157,5 miljoen euro uit het Nederlandse Klimaatfonds en een aanvraag van 152,5 miljoen euro uit het Europese Social Climate Fund. Provincies en vervoerders worden betrokken bij de verdere financiering en uitvoering van het plan. De subsidieaanvraag bij de EU moet vóór 1 juli worden ingediend.
Kritiek vanuit de ov-sector
Hoewel brancheorganisatie OV-NL het initiatief op zich positief noemt, uit voorzitter Hatte van der Woude zorgen over de haalbaarheid zonder aanvullende investeringen. Ze wijst op bestaande bezuinigingen van 335 miljoen euro per jaar op het openbaar vervoer, waardoor tarieven stijgen en lijnen verdwijnen. Volgens Van der Woude kan de ov-pas leiden tot hogere kosten voor andere reizigers of verdere inkrimping van het aanbod.
Reizigersorganisaties positief over ov-pas
Reizigersvereniging Rover ziet de ov-pas als een effectieve manier om mobiliteit voor minima te waarborgen. Ze benadrukken dat gedeelde financiering door EU en provincies het plan betaalbaar maakt en mogelijk leidt tot vollere en rendabelere buslijnen.
Politieke context
Het plan komt op een moment dat het kabinet bezuinigt op het openbaar vervoer, wat leidt tot stijgende tarieven. Eerder wees de Tweede Kamer een burgerinitiatief voor gratis ov af vanwege de hoge kosten. Staatssecretaris Jansen benadrukt het belang van betaalbaarheid, maar sluit gratis ov uit
Lees ook Russische hackersgroep NoName legt websites van Nederlandse overheden plat.