Steeds meer mensen kiezen voor elektrisch rijden: maar is het écht goedkoper?

04 / 04 / 2025
Elektrisch rijden

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink in opkomst. Niet alleen vanwege het klimaat, maar ook omdat het – volgens veel reclamecampagnes – goedkoper zou zijn dan rijden op benzine of diesel. Maar klopt dat wel echt? En waar moet je als consument op letten voordat je overstapt?

Elektrische auto steeds populairder

In Nederland reed begin 2025 ruim 1 op de 6 nieuwe auto's volledig elektrisch, volgens gegevens van de RDW. Vooral leaserijders en stedelingen maken de overstap sneller. Dat komt deels door belastingvoordelen, lagere bijtelling en vrijstelling van wegenbelasting voor volledig elektrische voertuigen.

Ook het groeiende aanbod helpt mee: waar je een paar jaar geleden slechts kon kiezen uit enkele dure modellen, zijn er nu steeds meer betaalbare opties op de markt. Merken als BYD, MG en Dacia brengen elektrische modellen onder de €30.000 uit – iets wat eerder ondenkbaar was.

Laadkosten versus brandstof

Thuis opladen is flink goedkoper dan tanken aan de pomp. Gemiddeld kost een volle accu aan huis tussen de €7 en €10, waarmee je 300 tot 400 kilometer kunt rijden. Benzine voor die afstand kost al gauw €30 tot €40. Wie dus vaak thuis kan laden, bespaart flink.

Toch zitten er haken en ogen aan. Wie geen eigen oprit of laadpaal heeft, is afhankelijk van openbare laadpunten. En die worden steeds drukker én duurder. Snelladen langs de snelweg kan tot wel 80 cent per kilowattuur kosten – dan verdwijnt het kostenvoordeel grotendeels.

Onderhoud en afschrijving

Elektrische auto’s hebben minder bewegende onderdelen, waardoor ze gemiddeld 30 tot 40% minder onderhoud nodig hebben dan brandstofauto’s. Je hebt geen olie meer nodig, geen uitlaat, geen versnellingsbak. Maar: accu’s slijten wel, en vervanging daarvan kan flink in de papieren lopen – al komt dat meestal pas na 8 tot 10 jaar.

Wat afschrijving betreft, is de markt nog in ontwikkeling. Sommige elektrische modellen houden hun waarde goed, andere minder. Vooral snel verouderende accutechnologie of onbekende merken kunnen zorgen voor een lagere restwaarde.

Milieuwinst? Ja, maar niet direct

Veel mensen stappen over naar elektrisch rijden vanwege het milieu. Dat is terecht, maar de milieuwinst zit vooral in het gebruik – niet zozeer in de productie. Het bouwen van een elektrische auto kost meer energie dan een benzineauto, vooral door de accufabricage.

Volgens een rapport van de Europese Commissie is die milieukost gemiddeld terugverdiend na ongeveer 40.000 kilometer rijden. Daarna stoot een EV structureel minder uit dan een vergelijkbare brandstofauto.

Lees ook Kosten van het rijbewijs in 2025: Duurder door inflatie